Korbo Blocks Edu 2

Zanim zaczniemy zabawę z Korbo Blocks, zastanówmy się przez chwilę czym jest kodowanie?

Otóż kodowanie, to nic innego jak zamiana za pomocą ustalonego kodu wiadomości czy też informacji jawnej w ukrytą, możliwą do zrozumienia jedynie dla osób, które znają kod dzięki któremu ta wiadomość została zmieniona. Innymi słowy, kodowanie to nadawanie konkretnym znakom i symbolom umówionych znaczeń, rozumianych dla odbiorcy dlatego, że zna on kod za pomocą którego właśnie te znaczenia nadaliśmy.

Jednym z najprostszych kodów, rozumianych dla większości z nas są kolory świateł drogowych. Nadano im umówione znaczenia – zielony -> jedź, czerwony -> stój. Nam przekazano język tego kodu, jego znaczenie. Dzięki temu wiemy, jak należy się zachować kiedy na drodze zobaczymy światło czerwone.

I właśnie nadawanie znaczeń kolorowym kołom zębatym może być świetnym ćwiczeniem wprowadzającym dzieci w świat kodowania. W naszym podręczniku na stronie szóstej i siódmej przedstawiliśmy kilka propozycji ćwiczeń dotyczących tego, jak można z dziećmi poprowadzić kilka prostych zabaw wprowadzających je w świat kodowania.

Najpierw warto zacząć od najprostszego nadawania znaczeń i jednocześnie sprawdzenia, czy dzieci rozumieją pojęcie zakodowania pewnego znaczenia czy też informacji. Warto na przykład na początek wskazać, że niebieskim kołem zębatym kodujemy wyraz “Dzień dobry” a zielonym “A psik”. Pomarańczowe koło może dodatkowo oznaczać dźwięk zachwytu “WOW”. I tak najpierw wypowiadamy nasz kod i prosimy, by dzieci podniosły koła, które oznaczają nasze zakodowane wyrażenia – sprawdzamy, czy dobrze zapamiętały nasz kod. Następnie rozpoczynamy drugi etap naszego kodowania – podnosimy jeden element, a dzieci samodzielnie go dekodują, czyli kiedy np. podniesiemy pomarańczowe koło zębate dzieci zawołają… WOW!

Warto tutaj zwrócić uwagę na to, by nie kodować od razu znaczenia wszystkich kształtów i kolorów – zawsze warto zacząć prosto – od dwóch, trzech elementów – upewnić się, że dzieci rozumieją zasadę zabawy. I oczywiście na początku może nam się to wydawać proste – i bardzo dobrze, w ten sposób proste wyzwanie pozwala dzieciom szybko osiągnąć sukces i radość z realizacji zadania. Ale pamiętajmy o tym, by tak prostym zadaniem nie zanudzić naszych podopiecznych – zwiększamy stopniowo poziom trudności. Jak bardzo? Powoli, stopniowo, tak, by dzieci cały czas czuły, że mogą podjąć to wyzwanie i zrealizować je z sukcesem.

Czyli, że jak? Popatrzmy:

Możemy zacząć od kodowania dźwięków, dalej możemy na przykład dodać jeden element ruchowy. Następnie na przykład spróbujmy zakodować dwa dźwięki i dwa wyzwania ruchowe. Oczywiście w trakcie zabawy możemy również zmienić kod, nawiązać przy okazji do tego, że obecnie kody, nawet w bankach mogą się zmieniać co 45 sekund!

A co, jeżeli połączymy takie dwa zakodowane elementy? To dopiero wyzwanie! Połączenie kodów ruchowych i dźwiękowych… A tak właściwie, to dlaczego my kodujemy? Po wprowadzeniu do zadania przekażmy inicjatywę dzieciom 🙂

To ćwiczenie to nie tylko świetna zabawa, którą można wykorzystać w ramach przerwy śródlekcyjnej, czy też na początku zajęć. Wyzwanie te rozwijają w dzieciach umiejętność koncentracji uwagi, zdolności poznawcze, pamięć, motorykę małą i dużą.

Czy kodować możemy tylko ruch i dźwięki? Oczywiście, że nie. Kodować możemy również wartości liczbowe. Na matematyce na przykład możemy przypisać wartości liczbowe do poszczególnych elementów a następnie wykonywać działania matematyczne – prostsze z młodszymi dziećmi i trudniejsze ze starszymi.

Więcej ćwiczeń i wyzwań związanych z kodowaniem można znaleźć w naszym podręczniku do kodowania, dodawanym bezpłatnie do zestawu Korbo CODE.