Czasownik czy rzeczownik? Ćwiczenia.
Zestaw ćwiczeń gramatycznych z wykorzystaniem zestawu:
Takie karty pracy mogą być świetną pomocą dla dzieci, które nabierają sprawności w rozróżnianiu czasowników i rzeczowników. Można je wykorzystać zarówno pod koniec lekcji, podczas której zostały wprowadzone zasady odróżniania od siebie tych części mowy lub na początku kolejnej lekcji, dla sprawdzenia czy dzieci te zasady zapamiętały.
Przed rozdaniem kart pracy warto sprawdzić czy każde dziecko właściwie przypisuje nazwę części mowy do pytania, na które ta część mowy odpowiada. Dzieci zabierają z pudełka jeden niebieski i jeden żółty walec. Nauczyciel mówi, że żółty walec oznacza czasownik, niebieski rzeczownik, następnie zadaje pytania („kto?”, „co robi?”, „co?”, „co się z nim stało?”), a dzieci podnoszą odpowiedni kolor walca do góry. Kiedy mamy pewność, że dzieci rozumieją różnicę między czasownikiem i rzeczownikiem rozdajemy im karty pracy. Dziecko mając przed sobą swoją kartę pracy samodzielnie analizuje każdy wyraz i umieszcza nad nim walec w odpowiednim kolorze.
Uwaga:
- Dobrze, by rozwiązywać po jednym zadaniu, układać po jednym klocku – wtedy uczeń częściej będzie czytał poszczególne wyrazy.
- Pozwólmy dzieciom spacerować przy tym zadaniu po klasie. Dziecko idąc za każdym razem po kolejny klocek wykona więcej ruchu aniżeli biorąc garść elementów do ręki i siadając ponownie w ławce.
- Jeżeli w klasie jest większa liczba dzieci a mniejsza liczba walców, uczniowie mogą wykorzystać do pracy inne kolory walców. Wtedy na górze karty pracy w prawym i lewym górnym rogu układają odpowiednie kolory jako wyznaczniki czasownik / rzeczownik.