„RZ” czy „SZ”? Ćwiczenia

Zestaw ćwiczeń powtórzeniowych z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego Korbo Blocks Edu 430 +Concept.

Ćwiczenia świetnie sprawdzają się w ramach krótkiej powtórki ortograficznej na początku, bądź na końcu lekcji. Mogą też świetnie wypełniać lekcje dotyczące ortografii i  zasad pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach.

Dziecko kładzie przed sobą Kartę pracy, czyta pierwszy wyraz i analizuje samodzielnie czy dany wyraz z zapiszujemy z ortogramem „rz” czy też głoską „sz”. Następnie podchodzi do pudełka z elementami Korbo Blocks i wyciąga pojedynczy element, w kolorze odpowiadającym wybranemu rozwiązaniu. Dalej wraca do ławki i umieszcza go w odpowiednim miejscu. Czynność powtarza aż do rozwiązania zadania.

Uwaga:

  1. Dobrze, by rozwiązywać po jednym zadaniu, układać po jednym klocku – wtedy uczeń częściej będzie czytał poszczególne wyrazy.
  2. Pozwólmy dzieciom spacerować przy tym zadaniu po klasie. Dziecko idąc za każdym razem po kolejny klocek wykona więcej ruchu aniżeli biorąc garść elementów do ręki i siadając ponownie w ławce.
  3. Jeżeli w klasie jest większa liczba dzieci a mniejsza liczba walców, uczniowie mogą wykorzystać do pracy inne kolory walców. Wtedy na górze karty pracy w prawym i lewym górnym rogu układają odpowiednie kolory jako wyznaczniki odmienne / nieodmienne.

Przypomnijmy zasady pisowni wyrazów z RZ:

  • Rz piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w, np.: wrzos, brzask, trzask, uprzedzenie

Wyjątki: Pszczyna, kształt, wykształcenie, bukszpan, pszczoła

  • w przymiotnikach zakończonych na -szy, -ejszy, np. lepszy, mocniejszy

Pobierz karty pracy w formacie pdf