Czym jest motoryka mała?
Jest to sprawność dłoni i palców, czyli umiejętność manipulowania przedmiotami, chwytania ich, nawlekania, układania, a także umiejętność pisania, rysowania, malowania, ugniatania…
Dlaczego ćwiczenie motoryki małej jest tak ważne?
Ponieważ ma ona wpływ na opanowanie umiejętności samoobsługowych, które wspierają samodzielność dziecka, a także na naukę pisania w szkole. Jeśli ruchy palców i koordynacja pracy rąk są na wysokim poziomie, to nauka jest dla dziecka przyjemnością, a nie źródłem smutku i frustracji.
Klocki KORBO to idealna zabawka ćwicząca umiejętności z zakresu małej motoryki. Nawet samo chwytanie klocków jest świetnym ćwiczeniem usprawniającym palce! Ponadto można bawić się w budowanie wieży z klocków (samodzielnie lub z grupą), nakładanie klocków na platformy, rozłączanie klocków. Kolejnym ciekawym pomysłem jest wkładanie klocków do otworu w pudełku, a następnie wyjmowanie ich. Można nawlekać klocki na sznurek, segregować je według kolorów do odpowiednich pojemników. Bawiąc się klockami KORBO dziecko ćwiczy motorykę małą, nawet o tym nie wiedząc!
Przedstawiamy dwa pierwsze ćwiczenia, które świetnie sprawdzą się jako rozgrzewka przed lekcją:
1. Dzielimy dzieci na pary. Każde dziecko wybiera 10 zębatek o tym samym kolorze i jedną inną. Rozkładamy zębatki przed sobą i START! Wygrywa ten, kto pierwszy zbuduje równą wieżę, z zębatką innego koloru na górze.
2. Mając już wieżę z zębatek dalej rywalizujemy w parach. Przekładamy kolejno tę z góry na dół. Wygrywa ten, który jako pierwszy ponownie będzie miał zębatkę innego koloru na górze.Ćwiczenie 2. Przekładanie kół zębatych.
Wiemy już jak ważne jest ćwiczenie ruchów palców i rąk w życiu każdego dziecka. Wiemy też, że klocki KORBO to idealna zabawka, która wspiera rozwój motoryki małej. Czas na pomysły, w jaki sposób wykorzystać te klocki w kilku wariantach prostej i znanej wszystkim zabawy. Przedstawiamy dwie kolejne zabawy w parach, które świetnie kształtują motorykę małą:
3. Dzielimy dzieci na pary. Każde dziecko buduje dwie wieże z tej samej ilości zębatek (np.10 sztuk) w dwóch różnych kolorach. Zadaniem każdego dziecka jest w jak najszybszym czasie tak połączyć ze sobą wieże, by dwa kolory zębatek ułożone był na przemian.
4. Mając już wieżę z np. 20 zębatek ułożonych z dwóch kolorów na przemian dzieci dobierają po jednej platformie. Tym razem zadaniem jest rozłożenie dużej wieży na dwie mniejsze na platformie, każda wieża ma jeden kolor. Wieże należy rozłożyć tak, by po podziale można było nimi zakręcić (czyli należy ułożyć je równo).Ćwiczenie 3 i 4. Układanie kół zębatych na przemian i demontaż wieży.
Powodzenia!