Zajęcia teambuilding’owe z Korbo
Korbo jest świetnym narzędziem do kształtowania kompetencji miękkich, w tym m.in. umiejętność pracy w zespole, umiejętności negocjacyjne i rozwój kreatywności.
Organizując ćwiczenia rozwijające umiejętność pracy zespołowej dobrze jest zaplanować je w oparciu o pracę metodą projektu. Na sam początek dobrze zaproponować grupom / zespołowi pracę nad stworzeniem prostego elementu, np. mebla. (stół / krzesło).
Aby dobrze zaplanować zajęcia warto skupić się na kilku podstawowych aspektach lekcji. Najpierw jednak warto podzielić dzieci na grupy, znaleźć każdej z nich miejsce w klasie. Dobrze, by wszystkim przedstawić cel lekcji, np. „Dzisiaj w grupach będziemy budować krzesła”
Dobrze, by dalej zorganizować pracę w trzech punktach:
- planowanie (czyli co chcemy zbudować i jak to zrobimy)
Zanim przystąpimy do budowy ważne jest by ten proces dobrze zaplanować. Tutaj oczywiście można wziąć do ręki elementy konstrukcyjne, przeanalizować sposoby łączenia, szacować ilośc potrzebnego materiału. Grupa wspólnie powinna ustalić kwestie organizacyjne budowy, np:
a) ogólny zarys projektu i jego konkretyzacja, np. krzesło – jakie? (ile ma nóg, jak powinno wyglądać, jakie oparcie, jakie wzory nóg, siedziska itd)
b) wysokość konstrukcji, jej kolor, kształt
c) podział obowiązków – konstruktorzy, budowniczy. Dobrze też by tworzyć dodatkowe grupy zadań, np. szperacze (szukający konkretne klocki w kolorach) / podawacze (przekazujący klocki) itd.
- realizacja (budowa)
Proces budowy powinien być bardzo dobrze zaplanowany. Dzięki uprzedniemu zaplanowaniu proces budowy będzie znacznie lepiej zorganizowany i efektywniejszy. Uczniowie mają wyznaczone miejsce pracy na budowę swojej konstrukcji.
- podsumowanie (czyli co się udało a co można poprawić kolejnym razem)
Prezentacja projektu i jego podsumowanie to bardzo ważny element w pracy zespołowej. Drużyny widzą wynik swojej pracy. Posiadają też szereg doświadczeń, które z pewnością mogą pomóc w przyszłej pracy. Dobrze jest zatem, by najpierw w grupach a następnie między grupami omówić dane zadanie.
a) Co się udało?
b) Co było niepotrzebne?
c) Co możnaby zmienić, poprawić kolejnym razem?
A oto i jedna z konstrukcji stworzona podczas lekcji w Szkole Podstawowej dla Chłopców Kuźnica w Katowicach. Uczniowie jedną klasą budowali krzesło. Zostali podzieleni na grupy – każda z grup tworzyła jeden element.
a) Grupa 1 i 2 – nogi krzesła (grupy musiały też wspólnie ustalić parametry nóg)
b) Grupa 3 – siedzisko
c) Grupa 4 – oparcie
Grupy musiały także w procesie planowania ustalić kwestie wspólne dla wszystkich (szerokość siedziska – oparcia, podłączenie nóg, etc.)
Zobacz inne pomysły konstrukcji z zajęć teambuilding’owych