Tworzymy modele głoskowe wyrazów
Ćwiczenie to można wykorzystać z dziećmi, które już potrafią odczytywać proste wyrazy. Dzięki tej zabawie możemy wyjaśnić dzieciom pojęcie głoski (to, co słyszymy), samogłoski oraz spółgłoski. Samogłoskom przyporządkowujemy kolor czerwony, a spółgłoskom niebieski (takie ćwiczenia znajdują się w podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej). Pokazujemy dzieciom obraz a one nazywają to co widzą i wymieniają kolejno wszystkie głoski w danym wyrazie, np. KROWA: K-R-O-W-A.
Dodatkowo możemy prosić aby dzieci:
a) wskazały które głoski w tym wyrazie są samogłoskami? (O, A), a które spółgłoskami? (K, R, W)
b) ułożyły na platformie czerwone zębatki w miejscu samogłosek, a niebieskie w miejscu spółgłosek.
c) ułożyły pod spodem tyle żółtych zębatek ile sylab ma dany wyraz