„RZ” czy „SZ”? Ćwiczenia
Zestaw ćwiczeń powtórzeniowych z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego Korbo Blocks Edu 430 +Concept.
Ćwiczenia świetnie sprawdzają się w ramach krótkiej powtórki ortograficznej na początku, bądź na końcu lekcji. Mogą też świetnie wypełniać lekcje dotyczące ortografii i zasad pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach.
Dziecko kładzie przed sobą Kartę pracy, czyta pierwszy wyraz i analizuje samodzielnie czy dany wyraz z zapiszujemy z ortogramem „rz” czy też głoską „sz”. Następnie podchodzi do pudełka z elementami Korbo Blocks i wyciąga pojedynczy element, w kolorze odpowiadającym wybranemu rozwiązaniu. Dalej wraca do ławki i umieszcza go w odpowiednim miejscu. Czynność powtarza aż do rozwiązania zadania.
Uwaga:
- Dobrze, by rozwiązywać po jednym zadaniu, układać po jednym klocku – wtedy uczeń częściej będzie czytał poszczególne wyrazy.
- Pozwólmy dzieciom spacerować przy tym zadaniu po klasie. Dziecko idąc za każdym razem po kolejny klocek wykona więcej ruchu aniżeli biorąc garść elementów do ręki i siadając ponownie w ławce.
- Jeżeli w klasie jest większa liczba dzieci a mniejsza liczba walców, uczniowie mogą wykorzystać do pracy inne kolory walców. Wtedy na górze karty pracy w prawym i lewym górnym rogu układają odpowiednie kolory jako wyznaczniki odmienne / nieodmienne.
Przypomnijmy zasady pisowni wyrazów z RZ:
- Rz piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w, np.: wrzos, brzask, trzask, uprzedzenie
Wyjątki: Pszczyna, kształt, wykształcenie, bukszpan, pszczoła
- w przymiotnikach zakończonych na -szy, -ejszy, np. lepszy, mocniejszy