Witajcie w naszej kolejnej części kodowania bez komputera z zestawem Korbo Blocks Edu CODE!
Tym razem zajmiemy się skracaniem kodu, zastanowimy się także w jaki sposób zabawy ze skracaniem kodu możemy wykorzystać podczas pracy z dziećmi.
Zanim jednak zajmiemy się skracaniem, przypomnijmy sobie krótką zabawą naszą poprzednią aktywność związaną z kodowaniem ruchu i dźwięku.
Tym razem ustalmy następujące aktywności – czerwone koło zębate to klaśnięcie, niebieskie będzie przysiadem, pomarańczowe podskokiem a zielone obrotem. Ułożyliśmy zatem prosty zestaw ćwiczeń śródlekcyjnych. Najpierw 3 klaśnięcia, potem 5 przysiadów. Liczyłem, że uda nam się zrobić kilka aktywności więcej ale zabrakło mi miejsca na naszej platformie.
Czy mógłbym sobie tutaj wygospodarować troszkę więcej miejsca? Popatrzymy.
Najpierw mamy trzy klaśnięcia, które zajmują aż trzy miejsca. A co jeżeli byśmy umieścili te koła zębate jedno na drugim? W dalszym ciągu naszą czynność powtórzymy trzy razy. Podobnie możemy zrobić z naszymi pięcioma przysiadami, umieszczając je jeden na drugim. Zaoszczędziliśmy sporo miejsca, uporządkowaliśmy też elementy na naszych platformach. Mamy więc miejsce na kolejny zestaw ćwiczeń. O! Teraz znalazłem miejsce na podskoki. A ile dokładnie tych podskoków? Dokładnie dwa.
Dzięki taki właśnie zabiegom skróciliśmy kod. Po co to zrobiliśmy? Po to, by można go było łatwiej odczytać, w bardziej uporządkowany sposób.
Czystość, porządek w kodzie każdego programu to niezwykle istotna rzecz. Pozwala nam łatwiej i szybciej odnaleźć poszczególne elementy, znacznie łatwiej też dostrzec gdzie pojawiły się błędy. Skracanie kodu, wykorzystanie instrukcji powtórzeń znacznie ten proces ułatwia.
W drugim rozdziale podręcznika można znaleźć więcej informacji i zadań dotyczących zabaw związanych ze skracaniem kodu. Zajrzyjcie zresztą sami 🙂